Søgemaskineoptimering
Tlf.:42 42 40 90

Søgemaskineoptimering

Vi er eksperter i søgemaskineoptimering. Ring til os på 42 42 40 90

Kontakt os på telefon 42 42 40 90

Søgemaskineoptimering
kontra Google Adwords

Denne artikel omhandler søgemaskineoptimering og Google AdWords og forklarer om forskelle samt opstiller fordele og ulemper ved begge. Men lad os gøre det klart med det samme, at vi hos Submit primært arbejder med søgemaskineoptimering og knap så meget med Google AdWords, og at vi derfor ikke er helt upartiske. Ikke desto mindre vil vi forsøge at være så objektive som muligt i nedenstående artikel. I øvrigt kan man sagtens kombinere søgemaskineoptimering og Google AdWords, så det er ikke nødvendigvis enten eller.

Topplaceringer på Google kan overordnet opnås på 2 måder:

  • Søgemaskineoptimering
  • Google AdWords

Som nævnt arbejder vi hos Submit primært med søgemaskineoptimering (SEO), da vi tror på, at det er her, der er den største effekt for kunderne. Det er også med søgemaskineoptimering, vi kan skille os ud med vores ekspertviden, idet Google AdWords ikke kræver specialister. Faktisk kan Google AdWords, med lidt generel viden om Google og søgninger generelt, varetages af jeres egen virksomhed. Det kan søgemaskineoptimering derimod ikke.

Forklaring til søgemaskineoptimering

Med ordet søgemaskineoptimering menes, at en ekspert på området optimerer jeres hjemmeside ved bl.a. at ændre og tilpasse på hjemmesidens opbygning. Med udgangspunkt i en række søgeord (som regel mellem 1-5) sørger han for, at hjemmesiden bliver betragtet – set med Google’s ”øjne” - som værende meget vigtig indenfor de pågældende søgeord. Når en bruger senere søger på Google på et af disse søgeord, dukker hjemmesiden forhåbentlig op blandt de første søgeresultater i det, man kalder for den organiske søgning (se figur 1). Der er fordele og ulemper ved søgemaskineoptimering. Her nævnes de vigtigste:

Fordele ved søgemaskineoptimering:

  • Søgemaskineoptimeringen er en langvarig investering, idet de opnåede resultater med lidt vedligeholdelse ofte holder sig i flere år. Eksempelvis har vi selv ligget nr. 1 på Google på søgeordene webdesign aalborg, webdesign århus og webdesign randers i mere end 3 år.
  • Når Submit søgemaskineoptimerer en hjemmeside til Google slår, det uundgåeligt igennem i alle de øvrige søgemaskiner på markedet som f.eks. Live, Yahoo, Altavista, Jubii osv. Selvom Google er ”Gud”, må man ikke undervurdere værdien af dette.
  • Ved søgemaskineoptimering afhænger prisen ikke af antal klik, hvilket er en stor fordel, hvis vi opnår længerevarende topplaceringer.

Ulemper ved søgemaskineoptimering:

  • Søgemaskineoptimering er en langvarig proces, og de første resultater ses som regel først efter 1-6 måneder.
  • Google arbejder IKKE sammen med Submit eller nogen andre SEO-virksomheder (red: virksomheder der arbejder med søgemaskineoptimering), og man kan IKKE betale sig fra at komme frem i de organiske søgeresultater. Det er ene og alene Google, der bestemmer placeringen af søgeresultaterne. En SEO-virksomhed kan derfor IKKE garantere en bestemt placering ved søgemaskineoptimering. Det gælder for Submit som for alle andre.

Forklaring til Google Adwords

Google AdWords må ikke forveksles med søgemaskineoptimering, da der er tale om to vidt forskellige ting.

Google AdWords kendes også under navnene Pay Per Click og sponsorerede links. Som et af navnene kraftigt antyder, er der tale om, at I betaler for hver gang, en bruger klikker på linket til hjemmesiden.

Hjemmesider, der benytter Google AdWords, er dem, I ser i højre side af Google og til tider også i toppen (lige over den organiske søgning). Se evt. figur 2 for forklaring.

Egentlig er der ingen grund til at bestille en SEO-virksomhed til dette arbejde, med mindre I selvfølgelig gerne vil slippe for besværet, da Google AdWords, modsat søgemaskineoptimering, kan administreres af de fleste mennesker med en generel viden om Google og søgninger generelt.

Uanset om det er jer selv eller en SEO-virksomhed, der udfører arbejdet, er fremgangsmetoden den samme: I tilmelder jeres hjemmeside til Google Adwords. I får et login til et administrationsmodul, hvorfra I kan bestemme hvilke søgeord, I vil findes på, og hvor meget I vil betale for hver gang, en bruger klikker på dette link. Jo flere penge I betaler pr. klik, jo højere kommer linket op på siden.

Et SEO-firma kan ikke opnå markant bedre resultater, end I selv kan, da SEO-firmaer IKKE kan påvirke Google AdWords. Det eneste, der tæller her, er altså, hvor mange penge I vil investere pr. klik – og ikke mindst hvor meget jeres konkurrenter er villige til at betale. Dog skal det nævnes, at også ordlyden i annoncerne har en effekt, og her er det måske en god idé at få et SEO-firma med ind over.

Google AdWords er en kortsigtet løsning, som primært henvender sig til kortvarige kampagne-hjemmesider, da det ellers bliver for dyrt i længden.

Ligesom med ”rigtig” søgemaskineoptimering er der en række fordele og ulemper. Her nævnes de vigtigste:

Fordele ved Google AdWords:

  • En hurtig løsning hvis I har en hjemmeside, der skal være synlig allerede i morgen. F.eks. en kampagne-hjemmeside.
  • I kan selv bestemme budgettet. F.eks . kan I beslutte at bruge maksimalt 2000 kr. pr. dag. Antallet af klik I får for de penge, afhænger derefter helt og aldelels af, hvor meget I betaler pr. klik – hvilket igen afhænger af, hvor meget I føler jer nødsaget til at betale for at ligge forrest, hvilket igen afhænger af, hvad konkurrenterne betaler.

Ulemper ved Google AdWords:

  • I modsætning til søgemaskineoptimering er der tale om en kortvarig løsning. Når I ikke længere betaler til Google Adwords er hjemmesiden igen ”usynlig”.
  • Løsningen giver kun resultater i Google og ikke i de øvrige søgemaskiner som f.eks. Live, Yahoo, Altavista, Jubii og Eniro i modsætning til ”rigtig” søgemaskineoptimering.
  • Konkurrenter kan i princippet klikke bunden ud af jeres budget ved at klikke på jeres link. Google forsøger at undgå dette, men hvor der er vilje, er der også en vej. Der har sågar gået rygter om, at Google selv har haft folk til at klikke på links.
  • Alle undersøgelser viser, at søgeresultater i den organiske søgning (typisk sider der har benyttet søgemaskineoptimering) af brugerne betragtes som værende mere reelle, og at søgeresultater i den organiske søgning bla. derfor også får langt større hits (klik på linket), end hjemmesider der er placeret i sektionen sponsorerede links (de hjemmesider der benytter AdWords).

Vi skal endnu engang understrege at søgemaskineoptimering ikke udelukker Google AdWords og omvendt. Faktisk kan det i nogle tilfælde være en fin idé at kombinere de to ting. Når vi hos Submit primært beskæftiger os med søgemaskineoptimering, skyldes det, at vi mener, det giver kunderne den største effekt set over en længere periode.

Afregningsmetoder for søgemaskineoptimering

Der er utrolig mange aspekter, der spiller ind, når vi skal prisfastsætte en søgemaskineoptimering-opgave. F.eks. er der en verden til forskel på, om vi skal lave søgemaskineoptimering på et ord som f.eks. "design", som giver over 1 milliard søgeresultater på Google, eller om det er et ord som f.eks. "tavlekridt", som giver 4.400 søgeresultater.

Når vi skal udarbejde et tilbud på søgemaskineoptimering, bruger vi ofte en hel arbejdsdag på at analysere mulighederne for den enkelte hjemmeside. Vi analyserer også konkurrenternes hjemmesider, da det jo er dem, vi skal "overhale". Det er derfor umuligt – og det ville være useriøst – at oplyse en pris på søgemaskineoptimering uden videre.

I stedet kan vi oplyse om de afregningsmetoder, vi benytter for søgemaskineoptimering, og når vi sammen har fundet den rette metode, kan vi begynde at snakke om søgeord. Og når de er klarlagt, kan vi starte vores analyser og til sidst begynde at regne på priser.

Vi benytter 2 forskellige afregningsmetoder:

  • Søgemaskineoptimering der afregnes med et fast engangsbeløb plus løbende variabel ydelse afhængig af resultater.
  • Søgemaskineoptimering der afregnes med variabelt engangsbeløb plus løbende variabel ydelse. Begge dele afhængig af resultater.

1. Fast engangsbeløb plus løbende variabel ydelse afhængig af resultater.

  • Vi aftaler 1-5 søgeord, som I gerne vil findes på.
  • Vi udfører søgemaskineoptimering på jeres hjemmeside fra A-Z på disse ord.
  • Søgemaskineoptimeringen afregnes med et fast engangsbeløb, som afhænger af, hvor stort et arbejde Submit vurderer, der skal lægges i opgaven, hvilket igen afhænger af søgeordenes popularitet, hjemmesidens opbygning m.m.
  • Det er I jeres interesse, at de opnåede resultater holder så længe som muligt. At ligge nummer 1 på Google i mere end 3 år har vi præsteret for flere af vores kunder, men det kræver vedligeholdelse, konstant overvågning og hurtig indgriben, hvis resultaterne skulle bevæge sig i negativ retning.

    For at motivere os til at vedligeholde de opnåede placeringer, arbejder vi med en månedlig resultatafhængig provision. Over en periode (typisk 3 år) aflæser Submit hjemmesidens placering på de enkelte søgeord på Google. Aflæsningen sker een gang månedligt på den første hverdag i måneden. Se figur 3.

    For hver måned afregnes der provsion med x antal kroner, såfremt hjemmesiden er placeret mellem nummer 1 og 3 på Google på de enkelte pågældende søgeord.

    Er hjemmesiden placeret mellem nummer 4 og 10, sker der en reduktion i prisen, og den månedlige provision er nu kun y antal kroner.

    Er hjemmesiden placeret mellem nr. 11 og nummer 20 (side 2 på Google), er der yderligere reduktion i den månedlige provision, og I skal nu kun betale z antal kroner.

    Såfremt hjemmesiden ikke er placeret mellem de første 20 resultater på Google, afregnes der ikke provision i den pågældende måned.

2. Variabelt engangsbeløb plus løbende variabel ydelse. Begge dele afhængig af resultater.

  • Vi aftaler 1-5 søgeord, som I gerne vil findes på.
  • Vi søgemaskineoptimerer jeres hjemmeside fra A-Z på disse ord.
  • På en på forhånd aftalt dato (typisk 90 dage efter kontraktens indgåelse) aflæser vi hjemmesidens placering på Google på de enkelte søgeord.

    I kontrakten har vi oplyst en pris for hvert søgeord, der udgør x antal kroner, såfremt det er lykkedes at få hjemmesiden placeret mellem nummer 1 og 3 på Google på det pågældende søgeord på den aftalte dato.

  • Hvis det ”kun” er lykkedes at få hjemmesiden placeret mellem nummer 4 og 10 på den aftale dato og på det enkelte søgeord, sker der en reduktion i prisen, og I skal nu kun betale y antal kroner.
  • Hvis hjemmesiden er placeret mellem nummer 11 og 20 på den aftalte dato, og på det enkelte søgeord, er der yderligere reduktion i prisen, og I skal nu kun betale z antal kroner.
  • Såfremt Submit ikke har formået at få hjemmesiden placeret mellem de første 20 resultater på nogen af de enkelte søgeord til den aftalte dato, er søgemaskineoptimeringen uden beregning for jer.
  • Som kunde har I derfor den sikkerhed, at I kun betaler for resultat-placeringer mellem nummer 1 og 20. Alt derudover er for Submit’s egen regning.
  • Da søgeresultaterne i princippet kan ændre sig fra dag til dag, er det af stor betydning for begge parter, hvornår et resultat aflæses. Derfor aftaler parterne fra starten en ”aflæsningsdato”, hvor der bliver aflæst resultater, og det er så disse resultater, aflønningen udregnes efter.
  • Det er I jeres interesse, at de opnåede resultater holder så længe som muligt, og på nøjagtig samme vilkår som beskrevet under den første afregningsmetode afregnes med en månedlig resultatafhængig provision.

Prisvariation afhængig af afregningsmetode.

Søgemaskineoptimering indebærer en vis risko. Det er som tidligere nævnt Google’s søgealgoritmer der i sidste ende bestemmer søgeresultaternes placering. Ved den først beskrevne afregningstype bærer I som kunde en vis del af denne risiko ved at betale et engangsbeløb uden garanti for bestemte placeringer.

Ved den sidstnævnte afregningstype er det os, der bærer en vis risiko , idet vi kan risikere at bruge en masse tid på en søgemaskineoptimering, som ikke medfører de ønskede resultater, og dermed har vi ingen indtjening på opgaven. Risiko-fordelingen vil afspejle sig i prisen, afhængig af hvilken afregningsmetode der benyttes.

Figurer: Søgeresultater i den organiske søgning kan påvirkes med søgemaskineoptimering I modsætning til søgemaskineoptimering er AdWords en hurtig (men også kortvarig) løsning. Søgemaskineoptimering aflæsning i Google