Webshop råd nr. 2:
Tlf.:42 42 40 90

Webshop råd nr. 2:

Lad nu kunden se giraffen

Skrevet af Jonas Iversen, submit.dk den 6. september, 2013

I en webshop vil kunden se giraffen

I en webshop er det vigtigt, at kunden ser ”giraffen”. Altså produktet. Det er selvfølgelig altid vigtigt at se produktet, men vigtigst er det dog i en webshop, hvor kunden jo, af naturlige årsager, ikke kan tage varen i hånden og føle på den. Men det siger jo sig selv, vil du nok sige, og det har du helt ret i. Men et produkt i en webshop kan vises på mange måder, og der er meget stor forskel på, hvordan det kan og bør gøres.

I en webshop er fotos, tegninger, videoer og animationer de muligheder, man har for at fremvise sine produkter. Det er de færreste webshop produkter, der er velegnede til at blive præsenteret i form af tegninger og illustrationer, og dermed reduceres valgmulighederne reelt til fotos og videoer. Men med en smule omtanke og kreativitet kan de to præsentationsmetoder godt afløse kundens behov for at have varen så tæt på sig, at den kan mærkes mellem hænderne.

Giraffen er flottest tæt på

I en webshop er det vigtigt for kunden at kunne se alle produktets detaljer. Det kan man imødekomme ved, at man i webshoppen har en zoom-funktion på produktfotos. Det kræver dog, at alle produktfotos i webshoppen forefindes i minimum 2 forskellige opløsninger (red:størrelser), hvor fotos i den høje opløsning bruges af zoom-funktionen. Det giver naturligvis lidt ekstra arbejde altid at skulle have flere versioner af samme foto, men det er det hele værd.

I en webshop er et produktfoto vel et produktfoto

Næ nej. Så enkelt er det ikke. Skal man have succes med en webshop, må man opfylde kundens behov for at se så meget af produktet som muligt. Vil man eksempelvis sælge en nederdel i en webshop, er der jo andre muligheder end blot at sætte nederdelen på en gine og tage et foto. En præsentationen af nederdelen på en gine er udmærket, men man bør også supplere med et foto, hvor nederdelen præsenteres på en levende person. Og så bør man også supplere med nærfotos af stoffet, af knapperne, af lynlåsen og hvad der nu ellers findes af detaljer på nederdelen. Husk også at en nederdel – og det gælder for de fleste produkter – har mere end én side, og at bagsiden kan være nøjagtig lige så interessant for kunden som forsiden.

Webshop med video = webshop med salg

En produktfremvisning på video i en webshop kan booste salget i webshoppen væsentligt, men desværre tror mange webshop-ejere fejlagtigt, at deres produkter ikke egner sig til videopræsentationer.

Lad os se på en række eksempler:

Sælger man plæneklippere, kan man nemt forledes til at tro, at ingen gider se en video, med en person der slår græs med en plæneklipper. Og det er måske også korrekt. Men så må man tilrettelægge videoen, så den bliver informativ.  F.eks. kan videoen vise en fagperson, som sammenligner de 5 plæneklippere, firmaet forhandler, og gennemgår forskelle, fordele, ulemper, tekniske specifikationer for de enkelte modeller og dermed hjælper kunden til at vælge den rigtige model.

Hvis man i sin webshop sælger eksempelvis ATV’ere, så lav videoer, der viser hvordan ATV’erne kører i kuperet terræn, hvordan de kører i vådområder, hvordan de kører i sne, hvordan man nemt kan montere sneplov, hvor effektive de er til at rydde sne, hvor effektive de er som plæneklippere osv.

Sælger man f.eks. tegnebøger, så lav små korte videoer, der viser tegnebogen fra alle vinkler og kanter. Åbn de enkelte rum og indsæt kreditkort, nem-ID, sedler, mønter, fotos af børnene osv. På den måde kan kunden se nøjagtig, hvor meget de enkelte rum kan indeholde.

Sælger man tøj, er det oplagt at lave en video, hvor en model iført det relevante tøj, træder ind på en scene, går lidt frem og tilbage og drejer sig rundt. Det giver kunden en fornemmelse af tøjets pasform, hvordan det giver sig ved bevægelse, hvordan stoffet falder osv. Ting som er umulige at fremvise på statiske fotos.