Webshop råd nr. 1:
Tlf.:42 42 40 90

Webshop råd nr. 1:

KISS jeres webshop

Skrevet af Jonas Iversen, submit.dk den 5. september, 2013

Hold nu den webshop simpel for pokker ...

En webshop skal holdes simpel. Brugeren (den potentielle kunde) i en webshop er helt alene i købsprocessen, og har ingen ekspedienter at spørge til råds. Man kender som regel ikke på forhånd brugerens køn, alder, sociale lag, uddannelse, internet-kompetencer osv., og derfor bør laveste fællesnævner altid afgøre, hvordan webshoppen skal fungere. En webshop skal med andre ord KISS’es (Keep it simple, stupid). Selvfølgelig er det okay, at en webshop har avancerede funktioner, så længe brugeren stadig opfatter webshoppen som værende simpel, overskuelig og nem at bruge. 

En webshop kan holdes simpel ved at følge disse konkrete retningslinier:

En traditionel webshop er en god webshop

En webshop må ikke være for utraditionel i sin udformning. Det betyder ikke, at man ikke må skille sig ud fra mængden, men man skal i så fald overveje meget, hvordan man skiller sig ud. En utraditionel menu er f.eks. ikke en god idé. Folk foretrækker og er tryg ved det, de kender.
Forsiden på en webshop skal være meget enkel. Brug forsiden til at vise en række udvalgte produkter og måske nogle korte statements som f.eks. ”Gratis fragt”, ”Levering i hele landet”, ”5 stjerner på Trustpilot” osv. Glem derimod alt om lange tekster og forklaringer på forsiden. Betragt forsiden som udstillingsvinduet i en fysisk butik. Her ser man jo typisk også kun varen og evt. en pris.

Webshoppens produkter er vigtigere end ledige stillinger

En webshop skal have en enkel og nem navigation. De vigtigste menupunkter er webshoppens produkter. Sørg for at de ligger som en selvstændig og synlig menu. Øvrige menupunkter som webshoppens handelsbetingelser, spørgsmål og svar, ledige stillinger osv. bør placeres i en anden og mindre synlig menu.

Det vigtige budskab skal øverst på siden

I en webshop bør man placere de vigtigste ting omkring et produkt øverst på siden. At skulle scrolle op og ned kan være et irritationsmoment, og her må man tænke på, at ikke alle sidder med samme størrelse computerskærme. 

Fjern nu de overflødige elementer

Undgå overflødige elementer. Hvis der kun er 20 produkter i en webshop, er det f.eks. overflødigt med en søgefunktion. Hvis man ikke specifikt søger en medarbejder, så lad være med at have et menupunkt med ledige stillinger.

En webshop ordre er på vej. Lad nu være med at miste den ...

Når først webshop brugeren har lagt varer i indkøbskurven og er på vej mod webshop kassen, er det vigtigt ikke at miste brugeren. Lad derfor være med at vise flere informationer end højst nødvendigt i denne process. Kunden ved på nuværende tidspunkt allerede, at webshoppen har ”Danmarks billigste priser”, har ”5 stjerner på Trustpilot” og at der er ”Gratis fragt”. Kunden har ikke på dette tidspunkt behov for at kende firmaets adresse, historie osv. Det handler det om at få ordren i hus, så fjern ALT overflødigt. 

Hvorfor forvirre webshop kunderne?

Erfaring viser, at det er i selve købsprocessen, de fleste brugere fortryder og forlader webshoppen. Det er selvfølgelig katrastrofalt. En bruger, der allerede har varer i kurven og er gået til kassen må ikke mistes! Derfor skal selve købsprocessen være meget enkel, og brugeren skal indtaste og tage stilling til så lidt som muligt. Man ser ofte webshops, hvor brugeren kan oprette en profil, vælge en adgangskode osv. Medmindre der er en virkelig god grund til det, er det en rigtig dårlig idé. Kunden vil købe sin vare her og nu, og skal ikke forvirres. Man bør udelukkende bede brugeren indtaste de mest nødvendige oplysninger og kun træffe de valg, som er allermest påkrævede. Sørg for at inddele købsprocessen i steps. F.eks. step 1 = indtast dit navn og adresse, step 2 = vælg leveringsmetode osv.